S P E L - I N F O

         


  KAPTAIN BRAWE: A BRAWE NEW WORLD



Uitgever: Cateia Games/2010
Ontwerper: Petar Ivancek - Cateia Games
Systeemeisen: Windows XP/Vista/7 - 1 GHz CPU - 256 Mb RAM - 350 MB hard disc ruimte - 64 Mb videokaart - DirectX 9.
MAC OS X 10.4 of hoger (Intel of PPC)

Categorie: science fiction, humor, cartoon, 3de persoon perspectief, point & click.

Extra info: Alleen te koop als download.

Walkthrough: klik hier voor Marjo's Nederlandstalige Walkthrough.

Beschrijving:
In 1812 in een alternatief universum, vindt James Watt niet de stoommachine maar de Polar Ion Motor uit en zo komt het dat de mensheid al in 1834 door de ruimte reist en andere planeten koloniseert. Een aantal planeten richt de Space Union op en om de vrede en de orde te handhaven is er de Space Police.
In het Epsilon Quadrant patrouilleert Kaptain Brawe, een stoere, maar naïeve spacecaptain met spellingsproblemen en genoeg ego en bravoure voor twee. Hij steekt net zijn dagelijkse verplichte redevoering af, met een knipoog naar "Star Trek": "To boldly go where man has already been"...., tot ongenoegen van het enige bemanningslid Kralek.
Dan klinkt er plotseling een alarm. Er is een ruimteschip op Jama Spacea neergestort en het verzoekt om hulp. Aangezien het eigenlijk nooit voorkomt dat iemand hun hulp nodig heeft, besluit Brawe er meteen op af te gaan. En hiermee begint alle ellende.

Samen met de altijd opgewekte en eerlijke Brawe rol je in dit verhaal van de ene verrassing in de andere. Net als je denkt een probleem opgelost te hebben, gebeurt er weer iets, dat je geboeid laat verder spelen. Want nadat je het gecrashte ruimteschip eindelijk hebt gevonden, blijkt dat het van een stel ruimtepiraten, de 'Kribbs' is en dat ze een hele vreemde lading hebben. En wie is die SHE die ook op zoek is naar de lading en waarom? Aldus krijgt Brawe te maken met gekloonde ruimtepiraten, ontvoerde wetenschappers en complotten om de werelden te veroveren. En tot overmaat van ramp zadelt het hoofd van politie hem op met een controleur. Hoewel hij dat achteraf niet zo erg vindt, want agent Zero is erg sexy.
Brawe is de karikatuur van een toegewijde ordehandhaver, en je kunt niet anders dan meeleven met zijn rare avonturen en glimlachen om de maffe manieren waarmee hij zich uit benarde situaties redt.

      

Het spel is een traditioneel point & click adventure. Dat betekent dat je overal in beeld voorwerpen ziet waarop je kunt klikken met een handicoon als je ze wilt oprapen of met een vergrootglasicoon als je ernaar wilt kijken of met een tekstballonnetje als je met iemand wilt praten.
De meeste puzzels in het spel zijn dan ook gebaseerd op je inventaris. Je verzamelt spullen en gebruikt die op de juiste plek. Er zit één 'quiz' in, maar die is heel simpel.
Je kunt bij aanvang van het spel kiezen voor het 'casual' of het moeilijkere 'core modus' en in dat geval krijg je geen hints via een ingebouwd systeem.

De grafische beelden zijn een genot voor het oog en doen onmiddellijk denken aan de Lucas Arts studio's. Details zoals tapijten in de vorm van een pijl, die de weg naar de machinekamer wijzen en robots die van duidelijk zichtbare houten plankjes zijn gemaakt, combineren humor met gevoel voor stijl die in deze cartoon niet misstaan. Met veel aandacht voor details gemaakte 2D achtergronden in veel kleurschakeringen, waar de 3D karakters goed in geïntegreerd zijn.

Er zijn geen gesproken stemmen in het spel. Maar ook in je hoofd hoor je wel hoe een Duitse wetenschapper klinkt als hij zegt: "zziss iss not easy".
De dialogen verschijnen in een duidelijk en groot lettertype op je scherm. Ze blijven staan tot je zelf verder klikt, dus je hebt alle kans om te begrijpen wat er gezegd wordt. De Kroatische makers van het spel hebben een briljante oplossing gevonden voor eventuele taalfouten in de Engelse tekst. Kapitein Brawe, heeft een spellingsprobleem, een lopende grap door het hele spel.
Je bestuurt tijdens het spel overigens niet alleen Brawe, maar later ook Luna en Danny.

Het gebrek aan stemmen wordt prima gecompenseerd door de achtergrondmuziek en -geluiden. Elke planeet en scene heeft zijn eigen aanstekelijke riedeltje. Voor je het in de gaten hebt, zit je mee te neuriën, terwijl je op het kerkhof van een exotische planeet rondstruint.