S P E L - I N F O

         

BIK - A Space Adventure


Uitgever: Zotnip / 2014
Ontwerper: Zotnip

Platform: PC, Mac, Linux, iPad, iPhone, Android.

Systeemeisen:
--- Windows XP/Vista/7/8 and hoger - Processor: 1Ghz+ - 1 GB RAM - Elke videokaart, gemaakt na 2004 - DirectX 9.0c - 400 MB HD ruimte.
--- MAC OS X 10.6 en hoger - Processor: 1Ghz+ SSE2 instruction set support - 1 GB RAM - Elke videokaart, gemaakt na 2004 - 400 MB beschikbare HD ruimte.
--- LINUX Ubuntu 10.10+ - Processor: 1Ghz+ SSE2 instruction set support - 1 GB RAM - Elke videokaart, gemaakt na 2004 - 400 MB beschikbare HD ruimte.

Categorie:
Science fiction, humor, aliens, actie-elementen, meerdere karakters, getekende 2D en 2.5D retrobeelden, 3de persoon, point & click.

Walkthrough: klik hier voor Marjo's Nederlandstalige Walkthrough.

Beschrijving en review:
Bik, de hoofdpersoon uit de titel van dit spel, is een aardse jongen die met zijn vrienden op een kampeertrip is. Maar als hij per ongeluk getuige is van de landing van een ruimteschip, wordt hij ontvoerd door Umarian aliens, die geen getuigen willen.
Ook Ammut en Tatenen, twee vriendelijke alien huurlingen, zijn door diezelfde Umarian gevangen gezet. Bik weet te ontsnappen, bevrijdt de medegevangen en gezamenlijk ontkomen ze met het huurlingenschip. Om even daarna op een planeet te landen waar de bewoners als slaven worden behandeld door de SET. Dankzij de mooie Talandra besluiten ze de planeet te helpen, terwijl ze ook zoeken naar de Aarde om Bik weer thuis te brengen en ze achtervolgd worden door de Umarians.

      

De avonturen in dit spel zie en speel je vanuit de standpunten van Bik en van Ammut. Ze hebben ieder een eigen karakter en dus ook een eigen manier om te problemen op te lossen. Dit geeft het spel een zekere levendigheid. Bik is een inventieve jongen, die opgewekt alles te lijf gaat, ook al is het alien technologie. Als je met hem meedenkt, denk je vaak net iets buiten het boekje. Alien bewakers uitschakelen met een koekje is bijvoorbeeld zijn stijl. Ammut daarentegen is een ietwat naïeve chaoot, die makkelijk dingen per ongeluk kapot maakt, in de problemen komt en zich daar slinks probeert uit te werken. Natuurlijk kunnen beide personen ook iets doms doen, zoals schieten in een ruimteschip en daarvoor word je met de dood bestraft. Het is leuk om alle manieren waarop je dood kunt gaan te zoeken, want je krijgt altijd een tweede kans.

      

Naast de gewone inventarispuzzels waarin je voorwerpen zoekt, al of niet combineert en gebruikt, zijn er ook diverse actie-puzzels met een timer. Ze zijn niet al te moeilijk en als je eenmaal weet wat je moet doen, merk je dat je net tijd genoeg hebt om bijvoorbeeld en batterij te stelen terwijl bewakers de andere kant op kijken. Jammer genoeg is er echter wel één puzzel die niet op te lossen is door mensen met kleurenblindheid.
Je kunt in dit spel ook 'achievements' verdienen met acties die niet altijd noodzakelijk zijn om het spel te kunnen uitspelen. Dit stimuleert om niet altijd logisch te denken, maar ook gewoon vanalles te proberen.

      

Bik is een retrostijl adventure en dat is ook te zien aan de grafische beelden.
Op een grootbeeld laptop zijn de figuurtjes wellicht te pixelig. Maar gespeeld in een kleiner scherm - en daar kun je voor kiezen in het menu - valt het allemaal reuze mee.
De achtergronden zijn statisch en niet heel erg gedetailleerd, maar wel aangenaam voor het oog en in een geheel eigen stijl. Veel strakke grote vlakken in rustige blauwige of roze tinten met gebouwen of voorwerpen in hetzelfde kleurengamma. Levendigheid wordt verkregen door pikkeltjes mist of schaduw, zonder het platte 2D-effect geweld aan te doen. Hier en daar regent het of trekt een stofwolk voorbij. Er is voldoende detail om de meeste voorwerpen te herkennen. Bovendien zijn alle actieve voorwerpen voorzien van een naamtag, als je er met de cursor overheen gaat. De actieve plekken kunnen ook met een druk op de knop opgeroepen worden, mocht je de kakkerlak op de muur missen, die slechts een vierkante pixel groot is.

      

De afzonderlijk goed herkenbare hoofdkarakters zijn geanimeerd. Ze lopen vloeiend door het scherm, maar doen verder niets. Alle acties zoals iets oprapen en open maken, zijn in een oogwenk gebeurd, na een geanimeerde overgangsscène.

Er is geen gesproken tekst. De gesprekken verschijnen duidelijk leesbaar in een kadertje in beeld. Dialoogkeuzes zijn aanklikbaar in een menuutje met steekwoorden. Het past bij het retrogevoel, net als de blieb achtergrondgeluidjes die je hoort bij aanvang van een gesprek of bij een uitgevoerde actie.
De synthesizer achtergrondmuziek is heel aangenaam en precies wat hij moet zijn: kabbelend op de achtergrond aanwezig, zonder ooit te storen.
Humor is een vast gegeven in een klassiek adventurespel en die vind je niet alleen in de teksten, maar ook in de animaties en puzzels. Het blijft subtiel grijnzen en je wordt niet overvoerd of afgeleid.

      

Samengevat is Bik al met al een volledige adventurespel, met een leuk verhaal en goede en gevarieerde puzzels in een aangename omgeving.

Eerst uitproberen?    Download de demo, op de officiële site.

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.