S P E L - I N F O

         

THE NEXT BIG THING (Hollywood Monsters 2)


Uitgever: Crimson Cow, Focus Home Interactive / 2011
Ontwerper: Pendulo Studios

Platform: PC, Mac, iPad, iPhone.

Systeemeisen:
--- Windows XP/Vista/7 - CPU 2GHz - 1GB RAM voor XP, 2GB voor Vista/7, 3 Gb voor 64 bits systeem - Grafische kaart met 256 Mb VRAM geheugen, compatible met DirectX 9.0c, ATI RadeonX800/NVIDEA Geforce 6800/Intel GMA 3000 of beter (SIS en VIA/S3G niet ondersteund) - 8 Gb opslagruimte - Geluidskaart 16 bit, compatible met DirectX.
--- MAC OS X 10.6.6 of hoger - Processor: Intel/AMD, 2 GHz of beter - 1 GB RAM - 8 GB beschikbare opslagruimte - Videokaart: 256 MB ATI Radeon X800/Intel GMA 3000/NVIDIA GeForce 6800 of hoger - Internetverbinding vereist om het spel te activeren.

Categorie:
Fantasie, surrealistisch, humor, alternatieve geschiedenis, 2 speelbare karakters, 2D en 2.5D getekende beelden, 3de persoon, point & click.

Walkthrough: klik hier voor Marjo's Nederlandstalige walkthrough.

Extra info:
Hollywood Monsters werd in 1997 uitsluitend Spaanstalig in Spanje uitgegeven.
Het vervolg The Next Big Thing heet daar dan ook Hollywood Monsters 2
In 2012 verscheen het Engelstalige The Next Big Thing onder de naam Hollywood Monsters voor iPad en iPhone.

Beschrijving en review:
Journalisten Dan Murray en Liz Allaire zijn naar de villa van filmproducent William FitzRandolph gestuurd om een reportage te maken over het jaarlijkse horrorfestival. Dat wil zeggen: Liz mag alles alleen doen, want Dan voelt zich hier te goed voor. Hij is immers eigenlijk een sportjournalist.
Maar als Liz - met de kaartjes voor zijn favoriete bokswedstrijd - verdwijnt, voelt hij zich genoodzaakt haar te zoeken.
Liz heeft intussen een gevaaarlijk complot ontdekt en raakt uiteindelijk in coma. Om daar weer uit te komen, moet ze in haar hoofd haar grootste angst overwinnen.

      

Het verhaal is grappig, niet in het minst vanwege de rare uitgesproken karakters die er rondlopen. Liz die een beetje gek is, zomaar ineens "koelkast" of "vegetarische soep" roept en zinnen kan voorspellen. Dan die egocentrisch en ingebeeld is. De manier waarop ze tegen elkaar praten. En natuurlijk de vreemde monsters/mensen die ze tegenkomen, zoals professor Fly, die inderdaad als een vlieg uitziet, of de Dichter die gedichtjes maakt over de pijn die hij zichtzelf toebrengt, of de waakhond, die eigenlijk een vleesetende plant is.

De puzzels in het spel zijn voornamelijk gebaseerd op je inventaris. Ze zijn creatief, maar niet echt moeilijk. Wat te denken van de opdracht om sociaal ongewenst te zijn? Omdat het spel zo rechtlijnig is, is het tamelijk eenvoudig om de gedachtengang van de karakters te volgen, al denkt Liz nog wel eens in kronkels. Om het nog makkelijker te maken, kun je, als je de eerste keer het spel opstart, kiezen uit drie moeilijkheidgradaties. In easy krijg je hints en is er een knop waarmee je alle actieve punten zichtbaar kunt maken.

      

De grafische handgeschilderede achtergrondbeelden zijn zeer goed. Kleurrijk, gedetailleerd en zeer sfeervol, van de villa tot de boot en van de filmstudio tot de Egyptische tempel. Zelfs in het hoofd van de ietwat naieve Liz, valt er grafisch gezien, genoeg te genieten.
De karakters op zichzelf zijn al een soort hommage aan de filmwereld, waarin het spel zich afspeeld. De Egyptische illusioniste lijkt op Liz tailor als Cleopatra, Eva Morte is duidelijk Morticia van de Adams Family.
De animaties zijn niet alleen zeer goed, maar ook grappig. Kijk hoe een robot een deur open maakt, hoe Liz rond Tarzan beweegt of op een motor rijdt, of hoe het Orakel der Schaduwen praat.

De muziek is leuk en gevarieerd, je hoort Spaanse gitaarmuziek, exotische Egyptisch aandoende melodietjes, Afrikaanse drums of een tango, al naar gelang de situatie waarin je terechtkomt.
Het stemacteren is professioneel goed. De stemmen passen perfect bij de karakters. Zelfs de zus van Liz, die komma's en punten meepraat, klinkt overtuigend echt.

      

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.