S P E L - I N F O

         

BELLADONNA


Uitgever: Neckbolt / 2015
Ontwerper: Niklas Hallin, Neckbolt

Platform: PC

Systeemeisen:
--- Windows XP/Vista/7 - 512 MB RAM geheugen.

Categorie:
Horror, mysterie, humoristisch, zombie, getekende realistische beelden in 2D en 2.5D, 3de persoon, point & click.

Beschrijving en review:
Je wordt wakker op een operatietafel in een laboratorium. Je bent helemaal in verband gewikkeld en je hebt een rare metalen schroef door je hoofd. Natuurlijk wil je graag weten wie je bent en hoe je hier terecht kwam, dus ga je op onderzoek uit. Gelukkig vind je hier en daar dagboekpagina's die je gedoseerd meer inzicht geven in de achtergronden van je historie. En wat je daarin leest is een echt horrorscenario.
Heb je echter geen zin om veel te lezen, dan is het ook goed mogelijk om ontspannen plezier te hebben met een aardig puzzelspel. Het oppervlakteverhaaltje met bijbehorende puzzels zit namelijk ook leuk in elkaar.

      

Je speelt een tot leven gewekt lijk, een soort zombie. Misschien een horror, maar eigenlijk is het meer humoristisch. Het meisje heeft geen gevoelens van compassie meer en daardoor worden haar observeringen en daden op een vreemde manier grappig. Een sleutel vinden om een deur te openen is normaal. Een sleutel zoeken waarmee je een ander lijk weer actief kunt maken, is minder normaal. En de manier waarop een blazende kat onschadelijk wordt gemaakt, laat al heel duidelijk zien dat gevoelens alleen voor de levenden zijn.
De puzzels zijn niet al te moeilijk en het karakter zegt wat ze wil gaan doen of wat er mis is. En mocht je echt niet meer weten wat je moet doen, dan zit er een goede hintfunctie in het spel gebouwd. Eentje die niet alles voor je oplost, maar je wel vertelt waar je beter moet rondkijken.

      

Ook grafisch doet het spel niet meteen aan een standaard horror denken. Geen donkere kamers met vage figuren en rode oogjes, maar een losjes getekende omgeving in zachte tinten. Ruim voldoende verlicht om te kunnen genieten van de details. De achtergronden zijn statisch, op een enkele sneeuwblok na in de buitenscène. Het speelbare karakter loopt/zweeft door de achtergronden met een passende vreemde knik in haar taille. Je ziet het mondje bewegen als ze praat, maar je ziet haar nooit iets vast pakken of bukken. Voorwerpen uit je inventaris sleep je op de plek waar je ze wilt gebruiken en het karwei is meteen geklaard. Het helpt wel mee de vreemde dood-of-levend sfeer overeind te houden.

Het spel is voorzien van gesproken teksten, iets wat toch wel bijzonder is in een indie game. Het stemacteren is van goede kwaliteit, het stemmetje past bij het karakter en klinkt neutraal ongevoelig. Gelukkig geen geschreeuw, gezucht, of gelach. Jammer is wel, dat de achtergrondgeluiden de stem soms iets overstemmen. De ondertiteling komt dan goed van pas.

      

Samenvattend is Belladonna een leuk spel voor een zondagmiddag. Geschikt voor beginnende adventurespelers die alleen ontspannen wat problemen willen oplossen, maar ook voor degenen die geïnteresseerd zijn in een goed verteld achtergrondverhaal.

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.