Systeemeisen:
-- Windows

Platform: PC.

Categorie: Science fiction, DNA manipulatie, complot, aliens, 3de persoon.

Walkthrough: klik hier voor Marjo's Nederlandstalige Walkthrough.

Beschrijving en review:
Penelope Barker en Aaron S. Reid zijn agenten van Pandora Global Corp, een organisatie die parallel werkt aan de CIA. Wat ze niet weten, is dat ze tevens proefkonijnen zijn in een geheim experiment - het Apotheosis Project - waarin met het DNA van mensen wordt geknoeid. De proefpersonen krijgen extra krachten, die op slinkse wijze met antistoffen onderdrukt worden, maar middels een codewoord geactiveerd kunnen worden.
Penelope en Aaron worden door Pandora Parlow, het hoofd van de organisatie, op een missie gestuurd om een relikwie te bemachtigen. Als ze hun contactpersoon ontmoeten loopt alles mis en worden ze gevangen genomen. Maar zonder de antistoffen ontwaken hun bijzondere krachten. Penelope ontdekt dat ze met haar handen gevaarlijke energie kan opwekken en Aaron blijkt veranderingen in tijd en ruimte teweeg te kunnen brengen.
De twee belanden in een vreemde wereld, bevolkt met aliens en robots. Ze ontdekken de geheimen achter het Apotheosis Project en de consequenties ervan voor de gehele wereldbevolking.

Het verhaal wordt goed gedoseerd verteld. Samen met de hoofdpersonen ontdek je met en met meer van het complot en de dubbele agenda van Pandora. Aaron en Penelope blijven goed in hun karakterrol en hanteren de problemen op hun eigen manier, waarbij Aaron een moeilijke situatie wat luchtiger probeert te maken met lichte humor. De twee mogen elkaar duidelijk, ondanks hun kleine humoristische woordenwisselingen.
De problemen lossen ze samen of apart op. Het is belangrijk om beiden naar voorwerpen te laten kijken of met de andere figuren in het spel te laten praten. Ze hebben immers elk hun eigen inzichten, karakter en kwaliteiten. Bovendien kun je er punten mee verdienen, tot een totaal van duizend. Het loont zich om dat aantal te bereiken en bovendien maakt het je meer opmerkzaam op de omgeving en het verhaal en dat komt het speelplezier ten goede.

De puzzels zijn logisch in het verhaal verwerkt. Informatie en soms hints, krijg je als je er netjes om vraagt. Nuttige voorwerpen krijg je alleen in ruil voor een ander voorwerp of een wederdienst. Dat je daarbij niet helemaal eerlijk bent en gebruik maakt van je inventiviteit als een drugsdealer persť kwaliteitsspul wil hebben, is te begrijpen.
Andere voorwerpen die aanklikbaar zijn of die je gewoon kunt oprapen dienen vaak ter verwarring. Tijdens het spelen zoek je steeds naar mogelijkheden om ze te gebruiken en dat is een leuke toevoeging voor de echte avonturier.
Je kunt tijdens het spelen vrijelijk overschakelen tussen Aaron en Penelope, via een portretje in de inventarisbalk. Soms is het zelfs noodzakelijk, als een probleem van de een alleen door de ander opgelost kan worden. Je inventaris klapt uit als je met je cursor naar de onderkant van je scherm gaat. Heel prettig en effectief. Uiteraard heeft elk karakter zijn eigen inventaris, maar in het speelveld kun je opgeraapte voorwerpen aan de ander geven, die ze dan in zijn eigen inventaris opbergt.

Die speelomgeving ziet er overigens prima uit. De achtergronden zijn heel gedetailleerd en passend bij de sfeer en het verhaal. Een tweedehandswinkel is rommelig volgestouwd met onzinnige dingen en in een regenachtige straat zie je de reflectie van neonreclame knipperen. Een kantoorruimte is strak ingericht en op het perron van de metro zie je rommel en graffiti. De kleuren zijn somber gehouden in de illusie van Infraworld en strak, helder en modern in een hedendaagse woontoren. Het geheel maakt een prettige, overtuigende indruk.
Animaties in de achtergronden zijn tot een minimum beperkt, maar wel hier en daar aanwezig. Met een muisklik lopen de twee speelbare karakters vrij en soepel door het beeld. Ze staan ietwat stijfjes met hun armen langs het lijf, maar dat is niet echt storend. De overgangen tussen de hoofdstukjes verschijnen in close-up als een driedelige strip en passen qua stijl uitstekend bij karakters en omgeving.

Samengevat is The Apotheosis Project een indie-avontuur dat volledig van stemmen is voorzien. En met twee speelbare karakters, innovatieve en gevarieerde puzzels in een overtuigend sciencefiction verhaal is het beslist de moeite waard om te spelen.

Eerst uitproberen?   Download de demo, op de officiŽle site.