S P E L - I N F O

         


  HET HUIS ANUBIS: HET GEHEIM VAN OSIRIS





Uitgever: Studio 100/2008
Ontwerper: The Pharmacy
Systeemeisen: Windows 2000/XP/Vista, Pentium 3 1GHz, 512 MB RAM

Soort adventure: puzzelavontuur voor kinderen, 1ste persoon perspectief, point & click.

Extra info: Ook uitgebracht voor de Nintendo DS. Enkele puzzels zijn speciaal hiervoor aangepast.


Beschrijving en review:
Je hebt huisarrest en zit op je kamer als er een steen door het raam vliegt. Er zit een briefje met een telefoonnummer om de steen gewikkeld. Iemand heeft je hulp nodig. Je eerste taak is dan ook om uit je kamer te ontsnappen en een telefoon te zoeken.
Na het telefoongesprek ga je op zoek naar een oude archeoloog en later nog naar het Oog van Horus. Dit brengt je in het Egypte van 1920 en zelfs in een onderaardse graftombe.

Het verhaaltje in dit spel wordt leuk en spannend gebracht. Het grootste probleem is eigenlijk dat het spel zo vreselijk kort is, dat het verhaal nauwelijks uitgewerkt kan worden.

De puzzels zijn leuk en gevarieerd. Je moet niet alleen voorwerpen zoeken, maar ook schuifpuzzels maken en je weg door een doolhof vinden. Maar ook hier geldt: het zijn er veel te weinig.
Verder is er maar 1 save mogelijkheid. Niet handig als je iets niet goed verstaan of begrepen hebt. Je kunt dan alleen helemaal van voorafaan beginnen met een ander profiel.

De beelden zien er goed uit. Je kunt naar alle kanten draaien om rond te kijken. Jammer is dat je vrijwel niets van dichterbij kunt bekijken en dat de rest zo knullig uitgewerkt is.
Je loopt van beeld naar beeld. Tussen iedere beeldwisseling zie je een zwart scherm, waarin de laadtijd getoond wordt. Omdat je veel loopt, dus veel van beeld wisselt, wordt dit op den duur heel irritant.
Ook zijn de beeldwisselingen in het pc-spel niet logisch. Als je een trap afloopt, verwacht je onderaan met je rug naar de trap te staan. Dit is niet het geval. Hetzelfde geldt voor deuren. Je loopt er doorheen en staat na het zwarte scherm dan ineens opzij of voor die deur. Heel verwarrend.
De voorwerpen die je in het spel kunt oprapen, "zweven" in beeld. Als je met je cursor draait, blijft het voorwerp op zijn plek, terwijl de achtergrond draait.

Het stemacteren is van slechte kwaliteit. Het is beslist niet nodig om in een spel voor kinderen, ineens kinderachtig te gaan praten. De geest van de Egyptische God Osiris roept steeds "boe" als je hem ziet. Ook is er geen noodzaak voor een verwarde archeoloog om met een piepstemmetje te praten en rare kreten te slaken.
In de Nintendo versie zitten uiteraard geen stemmen, alleen een muziekje.

Walkthrough: klik hier voor Marjo's Nederlandstalige walkthrough.
                    klik hier voor de Nintendo DS versie van de walkthrough.