S P E L - I N F O

         

ADVENTURE ISLAND   (gratis spel)


Uitgever: Elen Heart / 2013
Ontwerper: Elen Heart

Platform: PC.

Systeemeisen:
-- Windows XP/Vista/7/8 - 680 MB beschikbare HD ruimte.

Categorie:
Mysterie, fantasie, onderzoek eiland, science fiction, puzzels, minigames, 3de en 1ste persoon, point & click.

Walkthrough: klik hier voor Yvonnes Nederlandstalige Walkthrough.

Beschrijving en review:
Het verhaal
Op een eiland is er een team wetenschappers verdwenen.
Annie Player moet onderzoeken wat er gebeurd is. Er zijn verschillende plekken waar ze naartoe kan op het eiland, waar ook een Centrale Toren staat met 9 kamers.
Elke kamer is verbonden met een plek op het eiland. Als het geheim van een kamer ontrafeld is, vindt ze een gekleurde bol die past bij de kleur van de kamer. Als alle bollen door het oplossen van verschillende soorten puzzels gevonden zijn en op de juiste plek staan, komt ze in cyberspace terecht. Daar volgen nog wat puzzels en ontdekt ze wat er met de wetenschappers gebeurd is, redt ze hen en redt ze zichzelf.

      

Adventure Island is in 2013 door Elen Heart als gratis spel uitgebracht op Adventure Game Studio en op Zodiak.
Op meerdere plaatsen heeft Elen Heart laten weten dat haar game een eerbetoon is aan verschillende point and click adventures waaraan ze zelf veel plezier beleefde als speler. Zo verwerkt ze in haar spel verschillende adventures. In een krant bijvoorbeeld die The Black Mirror heet, staat een overlijdensbericht en de butler van de overledene heet Bates, net als de butler in het adventure The Black Mirror. In een gastenboek van de gepensioneerde adventurersclub staan de namen van Indiana Jones, Lara Croft, Kate Walker, George en Nico en anderen. In het eindspel zie je 60 verschillende spelcovers van adventures, zoals bijvoorbeeld Zork, Syberia en Myst.
De verwijzingen zijn subtiel en hinderen niet, je hoeft ze niet te kennen om het spel te kunnen spelen en er wordt niet overdreven de nadruk op gelegd.
Even subtiel is Hearts humor. Ze houdt duidelijk van woordspelingen. Een middeltje dat spinnen en insecten verdelgt heet Goa Whey, de hoofdrolspeelster heet Annie Player, een kist met spullen is het eigendom van A. Deddman en het beginscherm van het spel laat zien dat het is uitgebracht door LN Games.

      

Spelbediening
Aan het begin van het spel kun je kiezen uit New game, Load game en Quit Game. In het spel zelf zijn bovenaan het scherm die opties ook te vinden. Daarnaast kun je saven en je keuze stop zetten (cancel). Rechtsboven zie je de inventaris in de vorm van een rugzakje. Als je veel spullen bij je hebt, kun je op een ritsje klikken, zodat je op een tweede scherm de rest van de inventaris ziet.
Het spel is volledig met de muis te doen. De muiscursor is dynamisch en verandert automatisch in een oog, als je iets kunt bekijken, in een handje als er iets is op te pakken, te openen of te manipuleren of in een mondje als je met iemand kunt spreken. Als je een spel opslaat kun je een leeg hokje aanklikken waarin dan een plaatje verschijnt van het opgeslagen moment; bij loaden klik je dan op het plaatje om het spel vanaf dat moment te vervolgen.

      

De puzzels
Er zijn ongelooflijk veel puzzels te doen in dit lange spel. Voor elke kamer moet je er meerdere oplossen, die over het algemeen niet al te makkelijk zijn. Omdat er geen hintfunctie is en je de puzzels ook niet kunt skippen, is dit spel niet erg geschikt voor onervaren spelers.
De puzzels zitten echter wel logisch in elkaar en aanwijzingen voor de oplossing zijn her en der wél te vinden. Je weet alleen niet altijd dat je te maken hebt met een aanwijzing of wanneer je die aanwijzing nodig hebt. Pen en papier erbij houden is dus geen overbodige luxe.

De puzzels zijn divers en gevarieerd. Er is een schuifpuzzel, een doolhof, hendeltjes die je moet verzetten om bijvoorbeeld de juiste kleurcombinatie te maken of deuren te openen, routes en verbindingen die je moet maken, een logisch denken puzzel, kistjes die je moet verschuiven om een kastje te kunnen openen, symbolen die je moet samenstellen, maar ook arcade-spelletjes, een vertaalpuzzel en nog veel meer.
Er zijn twee puzzels in het spel waarbij je mag falen. Na een aantal keer proberen wordt je poging toch geaccepteerd als zijnde geslaagd. Sommige puzzels moet je binnen een bepaalde tijd opgelost hebben.
Het op goed geluk onderzoeken van het eiland en de torenkamers is niet aan te raden. Door de veelheid aan puzzels raak je snel het overzicht kwijt. Per kamer de puzzels oplossen is overzichtelijker. Als je dan vast komt te zitten is er altijd nog de handleiding die Heart bij het spel heeft gemaakt en gratis te downloaden is.

      

Geluid
Quentin Hart, Elens oudste zoon, heeft het Adventure Island theme gemaakt, een niet overheersend, prettig achtergrondmuziekje.
Fluitende vogeltjes, de wind die waait, golven in zee, krakende trappen, een deurbel, schurende geluiden bij in gang gezette mechanismes, stromend water, een stemmig muziekje bij een lijkkist, alles is aanwezig om de achtergrondgeluiden positief te waarderen.
Wat de stemmen betreft is er lichte kritiek mogelijk: Voor de personen zijn stemacteurs ingezet, die op een natuurlijke manier praten en erg Engels overkomen. Elen zelf vertolkt de papegaai en haar twee zonen leveren eveneeens een bijdrage. Soms echter wordt tekst niet door de stemacteur verwoord, maar is er, in plaats daarvan, geschreven tekst.
Er wordt niet veel gesproken in het spel en de geschreven tekst is dan op te vatten als een gedachte. Dan stoort het gebrek aan stemgeluid niet. Aan het eind is er echter een dialoog tussen Annie en Kode en dan valt het juist op hoe véél er gepraat wordt. Het contrast tussen het einde en de rest van het spel is dan iets te groot.

      

Plaatjes en animatie
Er zijn in dit spel heel veel locaties te bezoeken en elk heeft zijn eigen passende sfeer. Hoewel de achtergronden collages zijn, lijken ze fotografisch realistisch. De verhoudingen en de kleuren kloppen en de details zijn niet te overdadig, maar net genoeg om alles "echt" te doen lijken, ook in de close-ups. Buiten zie je heldere natuurgetrouwe omgevingen met wandelpaadjes, struiken en rotsen of straten met huizen. Binnen is het nergens te donker en zijn mooie details te bewonderen.
De kamer in Black Dog Manor is prachtig met zijn antieke spiegel, ouderwetse fauteuil en bloemstukje met fotolijstjes op een tafeltje. Er staat ook een flakkerend kaarsje op de lijkkist om de verder statische achtergrond te verlevendigen.
De parketvloer in de hal ziet er levensecht uit zonder fotografisch te zijn. De club van de adventurers ziet er ook al zo "gezellig" uit en er is een gloeiend haardvuur te zien dat licht beweegt. Maar boomtoppen bewegen niet in de duidelijk hoorbare wind.
De geanimeerde personen lijken hier en daar opgeplakt en lopen wat houterig met bijna gestrekte benen zonder hun schouders te bewegen. De mimiek verandert niet.

      

Samenvatting
Adventure Island is al met al een goed en uitdagend adventure dat voor een lange tijd spelplezier geeft. Een verhaal dat klopt en logisch in elkaar zit. Met mooie beelden en puzzels die wat denkkracht vereisen, maar uiteindelijk op te lossen zijn omdat je alle gegevens voor de oplossing kunt vinden.
Het is jammer dat het wat statisch is en er nauwelijks inventarispuzzels in zitten en dat er met de mooi getekende voorwerpen in de verschillende ruimtes niets te doen valt, maar de speler wordt serieus genomen en krijgt de oplossingen niet zo maar in zijn schoot geworpen.
Dat dit spel gratis te krijgen is, is gezien de lengte, de veelheid aan puzzels en de verzorgde uitvoering van zowel verhaal als beeld, haast ongelooflijk.


Meteen spelen?    Download dit gratis spel, via de officiële site of op AGS site.

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.