S P E L - I N F O

         

THE LITTLE ACRE


Uitgever: Curve Digital / 2016
Ontwerper: Pewter Games Studios

Platform: PC, Mac, Linux, iPad, iPhone, PS4, XBox One.

Systeemeisen:
--- Windows XP SP3/Vista SP2/7/8/8.1/10 x86 of x64 - Processor: Intel Core 2 Duo E7300 (2 * 2660) of gelijkwaardig / AMD Athlon 64 X2 6000+ (2 * 3000) of gelijkwaardig - Grafische kaart: GeForce GTX 560 Ti (1024 MB) of gelijkwaardig / Radeon HD 2900 XT (1024 MB) of gelijkwaardig - DirectX 10 - 3500 MB beschikbare HD ruimte.
--- MAC OSX 10.10 Yosemite of erboven - Processor: 2.3 GHz Intel Core i7 of gelijkwaardig - 2048 MB RAM - Grafische kaart: GeForce 9400M of gelijkwaardig - 3500 MB beschikbare HD ruimte.
--- LINUX Ubuntu 16.04 - Processor: Intel Core i5-4570 @3.20 GHz - 2048 MB RAM - 3500 MB beschikbare HD ruimte.

Categorie:
Humoristische fantasie, avontuurlijke reddingsactie, 2 speelbare karakters, handgetekende 2D en 2.5D beelden, gamepad, point & click.

Walkthrough: klik hier voor Yvonnes Nederlandstalige Walkthrough.

Beschrijving en review:
Het verhaal gaat over Aiden, die met zijn vader Arthur, dochtertje Lily en hond Dougal in het huis "The little Acre" woont. Arthur, uitvinder en werknemer van een dam waar hydro-elektriciteit wordt opgewekt, is verdwenen. Hij is terecht gekomen in Clonfira. Aiden moet uit zien te puzzelen waar zijn vader kan zijn en gaat naar hem op zoek. Hij maakt zich onderweg zorgen om Lily, die achter blijft met hond Dougal. Lily weet zich echter wel te redden en gaat op haar beurt op zoek naar Aidens verblijfplaats in Clonfira. Er zijn nog twee personen die in het verhaal een rol spelen: Nina een vriendin-medewerker van Arthur en Merr de enig overgebleven inwoner van Clonfira. Die hoopt zijn familie terug te vinden in Aidens wereld. Hij speelt de slechterik in het verhaal.

      

Het spel laat je afwisselend Aiden of zijn dochtertje Lily controleren. Dat kun je niet zelf kiezen, maar wordt door het spel bepaald. Het geeft een redelijke hoeveelheid speeltijd.
De puzzels zijn niet moeilijk en zitten vooral in de eerste helft van het spel logisch in elkaar. Het valt op dat Aiden bij het aankleden bijvoorbeeld pas zijn laarzen aan kan doen als hij zijn broek heeft aangetrokken. In de tweede helft echter kun je je afvragen wat de logica is, als je een hoed op een machine moet leggen om een code te zien veranderen in een code die je nodig hebt.
De puzzels bestaan vooral uit inventarispuzzels. Je moet machines in werking zetten waarvoor je alle aanwijzingen makkelijk krijgt en codes intoetsen, die ook makkelijk te vinden zijn. Bovendien krijg je in het inventarisscherm hints aangeboden en daarna zelfs de oplossing. Die oplossingen zijn hooguit nodig in het land Clonfirar omdat daar drie puzzels zijn waarin je op precies de juiste plek iets aan moet klikken. Dat lukt soms niet en dan kan het handig zijn om te weten dat je wel de oplossing hebt gevonden en alleen even door moet gaan om de precieze plek te vinden.
In het spel kun je er zelf voor kiezen wanneer je een spel opslaat, maar er is slechts 1 saveslot en geen autosave.

      

De figuren zijn als in een stripverhaal getekend en leuk om te zien. Vooral de hond Dougal is geweldig en beweegt als een echte hond. Aan het eind van het verhaal is hij te zien als puppy en de bewegingen van zijn kwispelend staartje en kontje zijn niet alleen schattig, maar levensecht. In het spel zie je hem in verschillende houdingen en alle komen heel natuurlijk over.
Alle dieren worden trouwens mooi en karaktervol getekend, een poes met prachtig grote oogjes die op een echte kattenmanier een vogel van het dak haalt, een chagrijnig kijkende meeuw, muisjes en een rat die af en toe over het scherm rondkruipen en andere diertjes die er alleen zijn voor de sfeer. Heel mooi uitgebeeld allemaal.
Lily is een geweldig meisje, ze is slim en ondeugend zoals het een kind betaamt en beweegt soepel als ze klimt, loopt of danst.

De achtergrond is gedetailleerd en helder, alleen in een schuur is het donker, maar dat is de bedoeling ook, want het licht is uit. Je ziet op de achtergrond niet alleen gebouwen en landschappen, maar ook bijvoorbeeld dwarrelende blaadjes, sneeuwvlokjes, wapperende vlaggetjes en wapperend wasgoed aan de waslijn, een stel tsjilpende vogeltjes in een nest, enzovoort enzovoort. Een mooi getekend landschap is het moeras, waar Aiden zijn weg moet zien te vinden.
Qua sfeer en kleurgebruik valt het positief op. Levendige figuurtjes dus in dit spel, in zowel beweging als gezichtsuitdrukking. De gebaren zijn precies. Alleen Merr is een geval apart. Dat komt niet alleen doordat hij uit een andere wereld komt en weinig overeenkomst heeft met de andere stripfiguurtjes, maar ook omdat zijn bewegingen en mimiek iets minder gedetailleerd zijn.

      

Voor de vier personen die in het spel voorkomen, zijn stemacteurs ingezet. Er wordt normaal geacteerd en de stemmen komen natuurlijk over, ook die van het kind Lily. Alleen Merrs stem klinkt wat vreemd niet alleen omdat hij een krom taaltje spreekt, omdat hij uit een andere wereld komt, maar ook omdat hij veel nadruk legt op dat anders-zijn, vaak traag en langgerekt.
Ook wat het verhaal betreft en het taalgebruik is dit spel geschikt voor jongeren, zonder dat het kinderachtig is voor ouderen.
De achtergrondgeluiden zijn prima. Fluitende vogeltjes, knoppen die geluid maken als ze omgedraaid worden, blatende schapen, alles klopt. Ook de achtergrondmuziek is in orde en overheerst niet.

      

Samengevat vertelt The Little Acre een duidelijk en logisch verhaal met prachtige achtergrondtekeningen en animaties, waarin sympathieke figuren een rol spelen. De puzzels zijn eenvoudig, maar als de hintfunctie niet gebruikt wordt, geven ze toch voldoende speelplezier. Het spel is zeer geschikt voor onervaren spelers en voor iets oudere kinderen.

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.