S P E L - I N F O

         

96 MILL


Uitgever: EDI Games / 2016
Ontwerper: EDI Games

Platform: PC.

Systeemeisen:
--- Windows

Categorie:
Bovennatuurlijke horror, onderzoek leegstaand gebouw, fotorealistische beelden, 1ste persoon, meerdere eindes, point & click.

Beschrijving en review:
Het Edmont Worsted Industrial complex staat al twintig jaar leeg als besloten wordt het gebouw te slopen met behulp van explosieven. De speler wordt gevraagd om als assistent van explosievenspecialist Frank Galvani het gebouw te inspecteren en de explosieven te plaatsen.
Bij aanvang van het spel zie je een nieuwsuitzending van de lokale omroep waarin de geschiedenis van het gebouw getoond wordt. Een lange geschiedenis van corruptieschandalen, dode en vermiste personen, brandstichting en onverklaarbare incidenten.
Als je bij het gebouw arriveert is Frank alvast naar binnen om het een en ander voor te bereiden. Zijn auto staat bij de ingang. Je eerste taak is dan ook om de sleutel van de toegangspoort te vinden en daarna op zoek te gaan naar Frank.

      

De achtergronden bestaan uit foto's, die gemaakt zijn in en rondom dit bestaande, verlaten fabrieksterrein. Heel veel goede foto's van verlatenheid en verval die de sfeer bepalen in dit naargeestige complex. Niet alleen achtergelaten dossierkasten, maar ook kapotte balken en muren met oude graffiti. Zelfs voor zwervers of avontuurlijke jeugd was dit complex duidelijke geen bezoekje meer waard.

Met grote, duidelijke pijlen wordt op de foto aangegeven welke richting je kunt nemen, om op een nieuwe foto te komen. Pijlen met vraagtekens als je er nog niet eerder was, een omschrijving daarna. Bovendien heb je een soort plattegrond in je bezit, waarop locaties aangegeven staan waarop je kunt dubbelklikken om er meteen te belanden. Uiteraard alleen als je de locatie al ontdekt hebt. Nog niet ontsloten locaties worden aangegeven met een slotje. Zo zie je ook meteen wat er eventueeel nog te doen is in dit doolhof van gebouwen en fabrieks- en kantoorruimtes.

      

Op vrijwel elke foto zie je linksboven een kleine inzetfoto. Klik erop en er opent een inventaris met eventuele voorwerpen die hier te vinden zijn. Je kunt er ook voorwerpen neerzetten, want je eigen rugzak is niet onbeperkt groot.
Andere inzetfoto's geven de plek aan, waar je de explosieven moet plaatsen. Je baas Frank heeft er al een groot kruis op geschilderd. Maar die explosieven zul je wel eerst nog even moeten zoeken, net als de detonator en de sleutels van de diverse ruimtes of breekijzers en dergelijke om deuren open te wrikken.
Tijdens je zoektocht ontdek je ook oude documenten, die je inzicht geven in de schandalen rond dit complex. Illegale dumpingen, undercover onderzoekers die ontslagen worden, mensen die zomaar verdwijnen, papieren met aanwijzingen voor een moord. Als je wilt, kun je het allemaal vinden.

      

Ook krijg je via een audioblog aanwijzingen van Frank en kun je optioneel een aantal voicerecorders van een vermiste spokenjager oprapen. Je hoort hun stemmen en tegelijk verschijnt de tekst in een blog in je inventaris.
Je bent er niet meteen op bedacht, maar er zijn dus spoken in dit gebouw! Soms kom je een kamer in en zie je een schim achter een raam of een handafdruk die weer verdwijnt. Tegelijk hoor je een geluid als van rommelend onweer.
Je hoort ook geluiden als je iets open maakt, of een machine als je voor een gebouw staat of druppend water in de tunnel, maar verder wordt er spaarzaam met geluid omgegaan. Een enkele keer mysterieuze ondefinieerbare klanken, maar geen continue achtergrondmuziek. Het is uitstekend gedaan en verhoogt zeer zeker de ongemakkelijke sfeer.

      

Samengevat is 96 Mill een mooie verzameling foto's van een vervallen industriecomplex, waar je door middel van eenvoudige opdrachten doorheen speelt. De sfeer van verval en de hints naar de doden en vermisten in het verleden vormen een mooie aanvulling op het decor en de geluidseffecten zijn een compliment waard.

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.

Andere adventures van EDI Games:
- STATIC: Investigator training
- The Lost City of Malathedra