S P E L - I N F O

         


  11th HOUR, THE





Uitgever: Virgin Interactive/1995/1997
Ontwerper: Trilobyte
Systeemeisen:
--Windows 95 of MS-DOS 5.0 - Pentium recommended), 2x speed CD-ROM drive - 8MB RAM, 4MB HD ruimte, Geluidskaart van Sound Blaster, Roland, Media Vision, Gravis Ultrasound of 100% compatibles, Local Bus Videokaart met duizenden kleuren. --MAC 80mhz PowerPC - 128MB RAM - System 7.5 of beter - 4x CD-ROM

Extra info:
Om het spel onder windows XP en Vista te kunnen spelen, is het nodig om een speciale DirectX player patch te installeren in de spelmap. De patch werkt niet in Windows 7.
Download de patch bij patches-scrolls.de.

Categorie:
Horror, puzzels, landhuis, onafhankelijk vervolg op The 7th Guest, 1ste persoon

Beschrijving en review:
Carl Denning is een journalist voor het TV-programma "cased unsolved". Hij heeft een relatie met Robin Morales, de producer van de show. Robin gaat naar het Stauf huis voor wat onderzoek en verdwijnt spoorloos. Carl ontvangt dan een "gamebook" computer van een mysterieuze vrouw die Samantha heet, waarop hij een foto van Robin-in-problemen ziet. Hij springt meteen op zijn motor en gaat ook naar het Stauf huis.
Terwijl jij als Carl door het huis loopt en puzzels oplost, krijg je via het gamebook met en met stukjes te zien van wat er met Robin gebeurde.

      

Het spel is verdeeld in stukjes van een uur: van 7 t/m 11 uur. Alle puzzels in een bepaald uurstukje moeten opgelost worden, voordat je verder kunt gaan. Aan het einde van een uur, krijg je alle filmpjes van dat uur in een logische volgorde te zien. Op deze manier is het verhaal beter te volgen dan in de 7th Guest. Niet dat er veel verhaal inzit. Er blijft ook veel onopgehelderd. Het spel draait eigenlijk alleen om de puzzels, die verder niets met het verhaal te maken hebben.
In dit spel zitten dertien puzzels en zes strategische spelletjes tegen Stauf. Dit spelen tegen Stauf is niet makkelijk. Maar met wat geluk en doorzettingsvermogen win je wel.

      

De gewone puzzels zijn niet bijzonder origineel. Vijf van deze puzzels zijn simpele "plaats verwisselen puzzels". Hoewel het steeds andere voorwerpen (en een keer letters) zijn, blijft het principe hetzelfde en dan is vijf van de dertien echt teveel in een spel.
Bij een andere puzzel moet je meubels verschuiven om een piano naar buiten te krijgen. Hiervoor zijn ongeveer 90 schuifacties nodig! Onnodig veel acties, zeer saai en geen echte puzzel, maar een kwestie van volhouden.
Verder krijg je in het spel ook nog 41 "schatzoek puzzels". Stauf geeft je een hint en jij moet ergens in huis het juiste voorwerp aanraken. En er zijn héél veel voorwerpen in huis! De hints bestaan uit Engelse woordpuzzels zoals anagrammen, homonymen en raadsels.
Het is dan ook een geluk dat er een hintsysteem in het spel zit, dat zelfs de puzzel helemaal voor je oplost, al kan dit niet onbeperkt.

De grafische beelden zijn net als in de 7th Guest van hoge kwaliteit voor de tijd waarin het spel uitgebracht werd. De animaties zijn op zich prima, maar worden irritant als ze de voortgang van een puzzel heel erg vertragen. Elke keer als je een 'zet' doet, volgt weer diezelfde animatie.

De muziek is niet slecht, maar wel zeer eentonig. Je hoort hem te vaak en te lang hetzelfde deuntje. Het stemacteren is er in de 11th Hour niet op vooruit gegaan. Het klinkt net als in het voorgaande spel houterig en onnatuurlijk.